Big data … Big Brother?

Big data … Big Brother?

Iedere maand schrijf ik een blog over de ontwikkelingen in onze branche. Deze keer wil ik graag jullie mening over een onderwerp dat veel ter discussie staat. Hoe ver kun je gaan bij het verzamelen van big data? Waar ligt de grens tussen privacy en ethisch gebruik ten opzichte van de te behalen voordelen. Ik wil graag weten hoe jullie denken over dit thema en de dilemma’s die hierbij komen kijken.

Big data in de supermarkt

Onlangs was ik bij de plaatselijke Albert Heijn. Hier werden, zoals altijd, de boodschappen met een sneltreinvaart over de kassascanner gehaald. In dit geval zo snel dat ik moeite had om de caissière bij te houden. Het inkoopproces is ingericht op het scanproces. Wordt iets gescand? Dan wordt dit automatisch besteld. Dit gebeurt al jaren zo. Omdat het scannen zo snel ging vroeg ik mij af of de caissière hierop wordt afgerekend. Bij navraag bleek dit tot mijn verbazing correct. Zij moest de producten binnen een bepaalde tijd over de scanner halen en dit werd ook daadwerkelijk gemeten. Ze was niet verantwoordelijk voor de tijd die ik over de betaling deed. Daar had ze namelijk geen invloed op. Dit gesprek vond gelukkig dan ook plaats in de afrekentijd.

Albert Heijn meet niet alleen de doorvoertijd van haar caissières maar weet ook hoe lang vakkenvullers en magazijnmedewerkers doen over hun werkzaamheden.  Hoewel de meeste mensen hier niet bij stil staan wordt dit vaak als normaal beschouwd. Dit gebeurt bij heel veel bedrijven en afdelingen. Van de klantenservices tot de productieafdeling. Meten is weten en hiermee zorg je voor een efficiënt proces.

De vele bronnen van big data

Er wordt natuurlijk nog veel meer gemeten.  Je auto vertelt jou wanneer je moet pauzeren. Facebook informeert je wanneer het nodig is om jouw profiel weer eens te updaten. Er wordt een enorme berg aan data verzameld (big data) met als doel dit om te zetten tot nuttige en bruikbare informatie. (Online) marketeers willen alles van je weten zodat zij beter en gerichter kunnen communiceren. Jij ontvangt op jouw beurt relevante informatie waar je iets aan hebt. Een win-win situatie voor alle partijen, toch?

Zelf doe ik aan sport en ik maak daarbij graag gebruik van verschillende gadgets. Deze gadgets verzamelen op hun beurt weer allerlei informatie van en over mij. Maar dit gaat nog een stap verder dan verzamelen. Op basis van deze informatie weten deze gadgets mij te vertellen wanneer het weer eens tijd wordt om in beweging te komen en dat het hoog tijd is voor een nieuwe workout. Ik krijg ook nog eens goede feedback. Over het aantal gelopen kilometers, de afgelegde route, het aantal gebruikte calorieën en zelfs het aantal uur dat ik slaap. Na verloop van tijd kom je erachter dat je hierdoor bewuster en gezonder leeft. Kortom, met behulp van big data dragen deze apparaten in dit geval bij aan een beter leven!

Big data inzetten voor groei

Een van mijn toekomstdromen is om big data in te zetten voor tekenaars en ontwerpers.  Hoe vaak wordt een programma geopend en welk programma wordt het meest gebruikt? Als je weet wat een tekenaar en/of ontwerper doet binnen AutoCAD, Inventor of Revit krijg je hierin inzicht. Hiermee kun je vervolgens gericht licenties aankopen en de kosten daarvan toewijzen aan de juiste afdeling. Dat is voor interne verrekeningen en toerekeningen een uitkomst.

Met big data kun je nog een stap verder gaan. Stel dat je ziet welke commando’s er gebruikt worden en met welke snelheid deze worden ingezet? Dit biedt inzicht in het gebruik van je medewerkers. Wie is de topper en wat doet hij/zij anders dan de tobber? Door van tobbers ook toppers te maken help je de organisatie vooruit. Met deze inzichten weet je dan namelijk hoe je dit moet doen.  Dit brengt natuurlijk wel dilemma’s met zich mee.

Graphic big data

Het dilemma

Het dilemma van privacy en ethiek kwam al aan bod in het eerste deel van dit blog. Stel dat er een programma bestaat waarin je inzicht krijgt in de gebruiker van AutoCAD, Inventor en Revit? Een programma dat inzicht geeft in de frequentie van het gebruik maar ook laat zien welke commando’s het meest gebruikt worden.  Waarbij de essentie ligt bij het realiseren van groei voor de medewerkers en organisatie. Stel dat dit zou bestaan, zou jij dit programma dan inzetten? Waarom wel of juist niet? Wordt de grens tussen privacy, ethiek en de voordelen van big data hierbij voldoende gerespecteerd?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Laat het mij weten via een reactie op dit blog of via mijn LinkedIn account.

 

 

Rob Oud

Ondernemer met hart en ziel. Bovendien gelukkig getrouwd en de trotse vader van twee prachtige zonen. Inspirator bij CAD & Company en CADkoop, initiator van BIMslim en trail-en marathonloper. Als bedrijfskundige met een bouw-, weg- en waterbouwopleiding en een passie voor innovatie is het mijn missie om de processen van onze klanten te verbeteren zodat zij meer resultaat boeken. Ik ben ervan overtuigd dat wij 30% kunnen winnen bij onze klanten. Durf jij de uitdaging aan?

"Elke dag kan het beter"


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*