Contract Manager of Software-coördinator?
03 september 2018 
2 min. leestijd

Contract Manager of Software-coördinator?

Zijn jullie overgestapt naar Autodesk-software en is het tijd om de licenties te verdelen? En ben jij hiervoor verantwoordelijk? Dan ben jij de Contract Manager. Maar wat is dan een software-coördinator? Na het lezen van dit blog weet jij het verschil tussen een Contract Manager en Software-coördinator en de rechten en mogelijkheden van jouw rol.

Rechten en mogelijkheden van de Contract Manager

Ben jij binnen jouw organisatie ook de persoon die het contract heeft afgesloten? Dan ben je automatisch de Contract Manager (CM). Je bent met jouw naam en e-mailadres geregistreerd in het systeem van Autodesk en gekoppeld aan het contract. Maar welke mogelijkheden heb je dan? Jij zorgt ervoor dat de tekenaars de software kunnen gebruiken. Beschikken jullie over single-user licenties? Dan maak je per gebruiker een Autodesk-account aan en koppelt daar een licentie aan. Bij multi-user licenties heb je de mogelijkheid om het licentiebestand aan te maken en een deployment voor de installatie te creëren. Daarnaast kun je als CM extra producten bestellen en contracten aanpassen.

Contract Manager krijgt automatisch één seat

Bij het verdelen van nieuwe licenties is het belangrijk om te weten dat je als Contract Manager automatisch één seat toegewezen krijgt. Mis je een seat? Kijk dan eens naar de licenties van de CM. Het is zeer waarschijnlijk dat je de seat daar vindt.

Wat kan de Software-coördinator?

De Contract Manager kan per serienummer een software-coördinator aanwijzen. Als software-coördinator kun je ook gebruikers aanmaken en verwijderen. Daarnaast kun je voor jouw serienummer de software toekennen aan de gebruikers en licentiebestanden maken.

In geval van vakantie of ziekte

Bij een nieuwe licentie wordt de Contract Manager automatisch ook Software-coördinator. Ik raad je aan om deze rol aan iemand anders toe te kennen. In geval van vakantie of ziekte van de CM, kan de Software-coördinator nog steeds de licenties toekennen aan gebruikers. Zo ben je er zeker van dat jouw collega’s kunnen blijven werken, ook tijdens de afwezigheid van de Contract Manager.

Persoonlijke e-mailadressen van de gebruikers

Autodesk-accounts zijn persoonsgebonden. Daarom moeten ook de e-mailadressen van de gebruikers persoonsgebonden zijn. Heet de gebruiker John Doe, dan moet het e-mailadres van zijn Autodesk-account dit ook weergeven. Bijvoorbeeld j.doe@bedrijfsnaam.nl, john@bedrijfsnaam.nl of john.doe@bedrijfsnaam.nl. Hiermee heeft Autodesk meer zekerheid dat de accounts (en dus de licenties) niet gedeeld worden waar dit niet is toegestaan. Voor gebruikers zijn e-mailadressen als tekenaar@bedrijfsnaam.nl of stagiair@bedrijfsnaam.nl dus niet toegestaan.

Voor de Contract Managers en Software-coördinators is dit anders. Als er aan deze accounts geen licenties zijn toegewezen, mag het e-mailadres een algemeen adres zijn. Bijvoorbeeld info@bedrijfsnaam.nl of systeembeheer@bedrijfsnaam.nl. Let er dan wel op dat je de automatisch toegewezen seat bij de CM weghaalt.

Wie is er CM?

Als Contract Manager of Software Coordinator kun je in je Autodesk-account per contract zien wie er Contract Manager is. In je account zie je links dit icoontje staan:

Als je hierop klikt, zie je een lijst met contracten.

Klik op een contract. Vervolgens zie je de gegevens van dit contract, waaronder wie de Contract Manager is. Eronder staan de producten die onder dit contract vallen.

CM of Software-coördinator aanpassen

Wil jij de Contract Manager of Software-coördinator aanpassen? In dit blog lees je hoe je dit zelf kunt regelen. Houd er wel rekening mee dat Autodesk maximaal 24 uur geeft voor het aanpassen van deze personen. Wees er dus op tijd bij! Heb je nog (andere) vragen? Neem gerust contact met ons op! Meer weten over het gebruik van jouw licenties? Lees één van de andere blogs over licentiebeheer.

Reactie plaatsen