Creëer je eigen VR-beleving met Stingray

Creëer je eigen VR-beleving met Stingray

Met de release van Stingray betreedt Autodesk de populaire markt van Virtual Reality (VR) en Game Engines. Stingray is in 2015 op de Game Developers Conference Europe uitgebracht. Ben je gebruiker van Autodesk LIVE en wil je meer controle hebben over jouw VR-applicatie? Dan is de Game Engine een logische vervolgstap. In mijn vorige blog “Van BIM naar VR met Autodesk LIVE” leg ik uit dat je de stap naar VR al heel snel kan maken. Met Stingray heb je een volwaardige Game Engine in handen waarmee je letterlijk alles kunt creëren. Zolang je maar in het bezit bent van 3D-modellen.

Workflow van 3D naar VR

De workflow van 3D-model naar VR met Stingray is iets ingewikkelder dan het omzetten naar VR in Autodesk LIVE. Kort gezegd bestaat de workflow uit 3 stappen:

Workflow 3D 3ds Max Stingray

Alles begint bij een 3D-model. Dit kan bijvoorbeeld een bouwkundig Revit model zijn of een omgevingsmodel uit InfraWorks, maar ook gewoon een SketchUp model. De import/linkfunctie in 3ds Max ondersteunt erg veel bestandsformaten. Hierdoor maakt het in feite niet uit waarin de 3D-modellen gemodelleerd zijn.

De tweede stap is het importeren van de 3D-modellen in 3ds Max. Dit programma optimaliseert en materialiseert de modellen. We raden aan om deze optimalisatie te doen. Veel technische modellen zijn te zwaar om in te zetten voor VR. Met de uitgebreide tools van 3ds Max maak je modellen met de juiste bestandsgrootte.

De derde en laatste stap ligt in het verlengde van 3ds Max. Stingray en 3ds Max hebben namelijk een ‘live’ connectie. Vanuit 3ds Max stuur je jouw 3D-modellen direct naar Stingray en je kunt het model ook weer terugsturen naar 3ds Max om deze verder te bewerken.

3ds Max Stingray connect

De koppeling tussen 3ds Max en Stingray is een erg krachtige functie en zorgt voor een goede workflow. Hiermee onderscheidt Autodesk zich duidelijk ten opzichte van andere Game Engines.

Visual programming in Stingray

Een ander sterk onderdeel in Stingray is het zogeheten ‘visual programming’. Met de flowfunctie plaats en verbind je blokjes met elkaar. Dit neemt een groot deel programmeerwerk, op een visuele en begrijpelijke manier, uit handen.

Stingray Flow visual programming

Visual programming voegt interactiviteit aan de VR applicatie toe. Daarnaast kan je bijvoorbeeld functies aan de controllers toevoegen om 3D-objecten letterlijk op te pakken. Uiteraard is het met de ingebouwde editor ook nog mogelijk om met programmeertaal Lua echt de diepte in te gaan.

Zelf een VR beleving maken?

Modelleer jij jouw bouwkundige, civiele of infrastructurele projecten al in 3D? Of ben jij een 3D-artiest en klaar om in VR te stappen? Wij helpen jou graag om deze stap te maken met diverse klassikale trainingen en/of trainingen op maat.

 

Christian de Leeuw

Sinds 2016 werkzaam bij CAD & Company als Specialist Studio. Naast visualisaties en animaties bedenken wij oplossingen op gebied van Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality.

"Virtual reality is the first step in a grand adventure into the landscape of imagination"


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*