Trendwatcher 4d model
Trendwatchers en het 4D-model

Trendwatchers en het 4D-model

Ik wil graag iets met jullie delen. Iets wat mij het afgelopen jaar steeds meer is opgevallen. Wellicht hebben jullie het ook gezien, misschien ook helemaal niet. Wat is mij opgevallen en vooral waarom valt het mij op? Ik heb het afgelopen jaar een enorme berg trendwatchers voorbij zien komen.

De interesse van trendwatchers

Het opvallende daarbij was dat deze mannen, het zijn voornamelijk mannen, allemaal hetzelfde verhaal vertellen. Met allemaal dezelfde voorbeeldbedrijven. Bedrijven zoals Uber, Tesla en AirBnB. De trendwatchers hebben het zelden over TenCent of Alibaba en laten Amazon, Apple en Facebook ook 9 van de 10 keer links liggen.

Een conclusie kan dus zijn dat trendwatchers Amerikaanse bedrijven die heel veel geld verbranden interessant vinden. In ieder geval interessanter dan succesvolle Aziatische bedrijven of Amerikaanse bedrijven die wél geld verdienen.

Wat niet aan bod komt tijdens hun presentaties is dat het opbouwen van een bedrijf ontzettend moeilijk is. De kans op succes is net zo groot als de kans om de volgende Lionel Messi te worden of de volgende Ed Sheeran. Die kleine kans is altijd aanwezig maar vraagt enorm veel inspanning.

Blijven ontwikkelen

Wil jij als bedrijf en wil jij als manager succesvol zijn en vooral blijven? Dan is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Een keer een trendwatcher meemaken en horen wat er speelt in de wereld, top! Moet je vooral doen. Veel trendwatchers praten echter over zwemmen zonder ooit in het zwembad te zijn gesprongen. Water is namelijk nat en koud. Dat geldt ook voor innoveren. Het lijkt makkelijk maar uiteindelijk moet je het gewoon doen. Je moet de sprong in het diepe maken en ervaren dat het nat en koud is. Neem de energie van de trendwatcher mee naar huis en laat je inspireren.

De 4D’s: Dromen, Denken, Durven en Doen

Begin daarna aan het echte werk, ga aan de slag met de 4D’s van het innovatieproces!

Fase 1: Dromen….

Je raakt geïnspireerd en komt uit je comfortzone door de presentatie van de trendwatcher. Of het verhaal uit het financieel dagblad of juist die documentaire op Netflix.  Er ontstaat een moment van euforie, een moment van gaaf, als wij …. Dat moment is belangrijk! Het is namelijk een impuls om te veranderen en een stap naar de volgende fase.

Fase 2: Denken

Deze fase is de meest cruciale fase. Nadenken is vaak funest voor goede ideeën. Hierbij komen de risico’s, onmogelijkheden en moeilijkheden om de hoek kijken. De meeste mensen hebben geleerd om risico’s te mijden. Het resultaat?  Weg wilde ideeën! In deze fase moet je zeker niet aan de risico’s denken. Je brein moet gefocust zijn op wat het idee jou kan brengen. Hier zit het verschil met de start-ups, die hebben niets te verliezen, zelfs het geld is van iemand anders. Voor de meeste bedrijven en vooral voor managers gaat het in deze fase fout. Ze zijn succesvol en hebben dus veel te verliezen. Dat brengt ons bij de volgende fase.

Fase 3: Durven

De volgende stap is lef hebben. Durven om een grote beslissing te nemen. Namelijk de beslissing om “all-in” te gaan. Ga ik mijn carrière of mijn bedrijf inzetten om hier een succes van te maken? Zelf maak ik ook deze beslissingen en voor mij persoonlijk zijn dit de “dood of de gladiolen” beslissingen. Welk team ga ik daarvoor opstellen? Welke kennis heb ik daarvoor nodig? Hoe ga ik het organiseren?  Na deze zware beslissing beland je in de volgende fase.

Fase 4: Doen

Dit is de belangrijkste fase in het hele innovatieproces. Het doen! Daar hoor je de trendwatchers namelijk helemaal niet over. Dat is ook logisch, want in deze fase ga je op je bek, krijg je vieze handen en gaat het zeer doen. Het valt tegen, zaken lukken niet, je team wil opgeven en jij eigenlijk ook. Je hebt een succesvol bedrijf of een succesvolle carrière dus we stoppen met deze onzin. In fase 3 heb je de beslissing genomen om hier een succes van te maken, dus je geeft nog niet op. En na vele gevechten, eventuele rechtszaken, het opstellen van overeenkomsten en heel veel hard werk, heb jij jouw nieuwe product of innovatie klaar. Op de dag dat jij jouw nieuwe product of oplossing naar buiten brengt worden er nog 1.100 nieuwe producten gelanceerd en begint het volgende gevecht. Het gevecht om gezien te worden, om de gunst van de klant. Gelukkig heb jij al een heel gevecht achter de rug en ben je sterk genoeg om het volgende gevecht ook aan te gaan.

Ik ben heel benieuwd of jij je kunt vinden in het 4D-model. Laat het mij weten in een reactie onder dit blog.

Tot slot

Ondernemen is prachtig en ik hou ervan. Maar ik hou ook van marathons lopen. Beide activiteiten vragen hard werken, doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen. Ed Sheeran schreef honderden nummers en was zelfs dakloos voordat hij bekend werd. Lionel Messi had het talent maar moest op dertienjarige leeftijd Argentinië verlaten om bij Barcelona te kunnen spelen en duizenden uren trainen om tot dit niveau te komen.  Veel trendwatchers vertellen alleen over de zonnige kant. Je hoort ze niet over het harde werk, de zware beslissingen, de druk, de opofferingen en de grote kans op falen.

Ik wens jou een geweldig 2018 toe waarbij ik je vooral wil aanmoedigen om jouw dromen waar te maken en prachtige innovaties te realiseren, waar nodig met mijn hulp.

Rob Oud

Ondernemer met hart en ziel. Bovendien gelukkig getrouwd en de trotse vader van twee prachtige zonen. Inspirator bij CAD & Company en CADkoop, initiator van BIMslim en trail-en marathonloper. Als bedrijfskundige met een bouw-, weg- en waterbouwopleiding en een passie voor innovatie is het mijn missie om de processen van onze klanten te verbeteren zodat zij meer resultaat boeken. Ik ben ervan overtuigd dat wij 30% kunnen winnen bij onze klanten. Durf jij de uitdaging aan?

"Elke dag kan het beter"


Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies. Meer informatie

Wij maken gebruik van cookies.
Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media.

Sluiten