War on talent
Aannemen of opleiden?

Aannemen of opleiden?

Steeds vaker krijg ik de vraag of ik nog iemand ken die ‘kan bijspringen’ of ‘een handig persoon die rechtstreeks in dienst wil treden’. De War On Talent is duidelijk aan de gang, zoals ook blijkt uit dit Cobouw-artikel. Wij worden geregeld benaderd om projecten technisch en dagelijks te ondersteunen met onze specialisten. Voor ons een van de redenen om te starten met CAD & Company Professional Services. Mijn reactie is vaak: kun je niet beter je collega’s opleiden (en behouden) om zo goed te worden als jij wilt? Je kent jouw collega’s al, ze zijn al bij jou in dienst (dus geen fee’s aan derden) en zij willen zichzelf vaak al verbeteren.

 ‘Goed idee’-respons

Op die laatste opmerking krijg ik steeds vaker de ‘dat is een goed idee’-respons. Dat is natuurlijk fijn voor mij. Maar nog veel belangrijker, het is vaak ook een slimmere investering voor de gesprekspartner. Maak zelf maar eens het rekensommetje! Wat gebeurt er als je een bureau een wervings- en selectiefee van 20% betaalt over het bruto jaarsalaris van de nieuwe collega? En dat keer twee of drie? Stel dat je dat budget inzet om je eigen collega’s te verbeteren. Wat zou dat aan productiviteitsverbetering kunnen betekenen voor jouw afdeling? Wat betekent het voor de klantperceptie van jouw bedrijf? En zou je daardoor je collega’s kunnen behouden? Ja, en waarschijnlijk kun je zelfs nieuwe diensten aanbieden! Daarbij: hoe veel sneller is die nieuwe collega aangenomen ten opzichte van het opleiden van je collega’s?

WIN-WIN-WIN-situatie creëren

Mijn collega’s vinden het gaaf om de nieuwste tips & tricks te ontdekken in de verschillende Autodesk-producten en vervolgens deze inzichten over te brengen aan anderen.  Kortom dat creëert een WIN-WIN-WIN-situatie. Een WIN voor jou en jouw collega, een WIN voor het bedrijf én een WIN voor mijn collega’s. Kortom: wat houdt ons nog tegen?

Leven lang leren

Een proces dat twee jaar geleden een prima werkwijze was, kan nu ongetwijfeld veel slimmer, handiger, sneller, beter en bovendien voorspelbaarder. Continu leren is een belangrijk onderwerp bij veel organisaties. Er wordt verwacht dat collega’s hun kennis up-to-date houden. Het updaten van de software gaat steeds sneller en medewerkers gebruiken meerdere softwarepakketten door elkaar. Bijblijven is niet alleen belangrijk, maar ook noodzakelijk. Met de CAD & Company e-learning bieden wij een flexibele leeromgeving. Leren wanneer het jou of jouw collega’s uitkomt. Op je laptop of op je tablet. Thuis of op kantoor. E-learning kan overal. Kortom: houd jezelf en elkaar up-to-date!

Meer weten?

Maak een afspraak met mij of mijn collega’s en laat ons je helpen met deze verbeterslag.

Melle Ketting

Binnen CAD & Company focus ik me op het verbinden van kennis, kennissen en tastbare kwaliteit in de civieltechnische sector. Tijdens mijn werkervaringen bij aannemers, ingenieursbureaus en overheden ben ik altijd gefascineerd geweest hoe deze mooie projecten ‘samen, slimmer en beter’ gerealiseerd kunnen worden. Door kennis van het vakgebied, productkennis, -ontwikkelingen en gezonde dosis creativiteit leveren wij een meerwaarde in elke fase van een project. De mooiste uitdaging vind ik het vertalen van de klantwensen naar praktische en uitvoerbare oplossingen. Sinds mei 2015 mag ik daar actief aan bijdragen als BIM4Infra Adviseur.

"Verbinder van kennis en kennissen om beter en sneller samen te werken"


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*