Mogelijkheden BIM voor Infra 2018

Mogelijkheden BIM voor Infra 2018

De nieuwe Autodesk BIM voor Infra applicaties zijn vanaf 13 april van dit jaar beschikbaar en bieden meer mogelijkheden dan ooit om Infraprojecten virtueel voor te bereiden. De verbeteringen in InfraWorks 2018 vind je vooral terug binnen de engineering context met verbeteringen in de interactie met het infra-ontwerp. Daarnaast ook in de modellering met robuuste verbeteringen in parametrische weg- en brugontwerpen. In dit blog licht ik enkele van de nieuwe mogelijkheden toe. Binnenkort schrijf ik nog een blog over de verbeteringen in AutoCAD Civil 3D.

InfraWorks 2018

Naamgeving gewijzigd

Vanaf deze versie is de officiële naam InfraWorks. Hiermee is de ‘360’ toevoeging vervallen en bestaat de LT versie niet meer. Het product is nu niet meer te verwarren met de Autodesk BIM 360 cloudfamilie van applicaties. Met deze naamswijziging is niet alleen de installatiemap gewijzigd, maar ook de resources bibliotheekmap.

Wegontwerpinformatie

Gebruikers van AutoCAD Civil 3D weten hoe belangrijk geometrische informatie in het ontwerpproces is. Sinds de update is het nu mogelijk om deze belangrijke informatie van een wegontwerp in dynamische labels weer te geven. Ik hoor je denken, maar deze labels waren er in de vorige versie toch ook al? Klopt, alleen zijn ze nu veel dynamischer en informatiever. Zo zijn nu ook de vaste alignment metreringen om de vijftig meter zichtbaar. De nieuwe labels zijn alleen zichtbaar bij component roads.

 Alignment labels (horizontale geometrie)  Lengteprofiel labels (verticale geometrie)
Alignment labels
(horizontale geometrie)
Lengteprofiel labels (verticale geometrie)

Naast het geometrisch wegontwerp worden er labels getoond bij het taludontwerp en eventuele decorations om 3D-modellen langs een as uit te zetten.

 Taludlabels
Taludlabels

Component road omzetting

De omzetting van design naar component roads is versimpeld. Een automatische setting zorgt voor de beste benadering bij het omzetten van road styles naar component styles. Het blijft ook mogelijk om de omzetting handmatig te doen. Je hebt dan de mogelijkheid om alles zelf in te stellen.

Wegontwerpconflicten

Binnen Civil 3D kenden we al goede engineeringsmogelijkheden. Ik zie nu bij de wegontwerpconflicten binnen InfraWorks ook een opstap naar meer serieuze engineeringsmogelijkheden. Belangrijk om hier wel bij aan te geven, is dat deze functionaliteit voorlopig alleen ondersteuning biedt voor de Amerikaanse AASHTO-ontwerp richtlijnen. We moeten dus nog even wachten op ondersteuning van de Nederlandse CROW en NOA richtlijnen. Civil 3D biedt deze ondersteuning al, dus ik verwacht dat deze op korte termijn ook beschikbaar worden bij een toekomstige InfraWorks release of Countrykit.

 Cirkelboog met te kleine radius kleurt geel  Wegontwerpconflict wordt getoond in de stack
Cirkelboog met te kleine radius kleurt geel Wegontwerpconflict wordt getoond in de stack

Taludontwerpzones

Je ontwerpt nu veel eenvoudiger variërende en  specifieke taludaansluitingen met automatische overgangen (transitions) tussen verschillende hellingen. Dit alles gebeurt interactief in de 3D-omgeving met handige grips. De eerdergenoemde labels tonen hierbij belangrijke informatie, zoals metreringen en lengte.

Versimpelde bomen

Ook binnen de views hebben we er een extra instelling bij gekregen, namelijk:

Schakel je deze nieuwe instelling uit? Dan worden alle bomen getoond in een versimpelde weergave. De oorspronkelijke grootte en vorm blijven hierbij wel gelijk. Deze versimpelde bomen vragen veel minder resources. Dit verbetert de interactie met het model.

 Realistische bomen

Realistische bomen

Versimpelde bomen

Versimpelde bomen

Gedetailleerde hoeveelheden bij weg- en brugontwerpen

Sinds de voorlaatste release van InfraWorks is het bepalen van ontgraving en aanvulling (grondverzet) van een dynamisch wegontwerp een integraal onderdeel bij component roads. Je leest hier meer over in mijn eerdere blog: meer (ontwerp)informatie in het model met InfraWorks. Nu kun je ook wegonderdelen zoals asfalt, berm, geleiderail en zelfs geplaatste lantaarnpalen en bomen langs de wegas uittrekken. Natuurlijk verkort dit de tijd om verschillende varianten van een ontwerp te vergelijken op subhoeveelheden. Je krijgt dus ook veel sneller inzicht in een project.

Inventor en InfraWorks

Verreweg de grootste nieuwe mogelijkheid in deze release is de integratie van parametrische Inventor brugonderdelen binnen InfraWorks. Hier ging een redelijk lange testperiode van ongeveer twee jaar aan vooraf. Op het Beta Feedback Forum was het Labs project Kameleon beschikbaar om te testen. Het Beta Feedback Forum is een besloten forum waar iedereen zich kan aanmelden. Binnen dit forum is een Non-Disclosure Agreement (NDA) van toepassing.

Hieronder zie je welke drie Inventor bridge templates momenteel beschikbaar zijn in *.ipt formaat om te gebruiken als basis voor een landhoofd, ligger of pijler.

Je kunt de 3D-objecten binnen Inventor verder parametriseren en modelleren.

Momenteel ondersteunt InfraWorks alleen Inventor 2017 LT en Inventor Professional 2017 met de Infrastructure Part Shape Utilities plugin. Met deze plugin kun je intelligente objecten in InfraWorks gebruiken.

Na het exporteren lees je het *.ipt bestand in in InfraWorks. Je kunt dan eventueel nog varianten aanmaken binnen dezelfde style. Ook de Inventor variabelen kun je hier nog instellen op zichtbaarheid en aanpasbaarheid.

Vervolgens kun je de onderdelen gebruiken binnen een compleet brugontwerp. Door gebruik te maken van handige kopieermogelijkheden voorzie je snel meerdere onderdelen van een brugontwerp van een nieuwe Style. Ook is het mogelijk om een compleet brugtemplate aan te maken in een bibliotheek. Zo zijn dus alle objecten gedefinieerd.

Deze Inventor integratie in InfraWorks draagt bij aan nieuwe engineeringsmogelijkheden in een vroege fase van een project. Inventor biedt zeer krachtige 3D modelleerfuncties en ik verwacht dat we van deze combinatie snel meer voorbeelden gaan zien van aanvullende civiele objecten.

Conclusie

Het wordt ondertussen een cliché om ermee te eindigen, maar het tempo waarin InfraWorks zich ontwikkelt blijft onverminderd hoog. Ik zie steeds meer mogelijkheden om al in een vroege fase van een civiel project te engineeren en varianten te verkennen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden om eventueel de Nederlandse Standaarddetails Betonnen Bruggen (RTD 1010) te verwerken in InfraWorks. Wil jij dat we deze toevoegen aan de CAD & Company InfraWorks NL Assets ? Schrijf dan een reactie onder dit blog.

Tot slot

De naamswijziging van InfraWorks betekent ook een update voor de CAD & Company InfraWorks NL-Assets. Ben jij al klant bij ons? Dan ontvang je deze update automatisch. Wil jij ook met de Nederlandse wegprofielen aan de slag gaan? Laat dan onder dit blog je reactie achter of stuur mij of mijn collega Melle een email. In mijn volgende blog ga ik in op de nieuwe mogelijkheden van AutoCAD Civil 3D 2018. Ook aan die kant zijn veel nieuwe functionaliteiten te melden, die vooral voor binnenstedelijke projecten interessant zijn!

John de Leeuw

Binnen CAD & Company ben ik het technisch aanspreekpunt voor de Civiele Autodesk software, zoals opgenomen in de Autodesk Infrastructure Design Suite. Reeds 20 jaar heb ik praktijkervaring opgedaan met diverse Autodesk applicaties. Ik vind mijn uitdagingen en voldoening vooral in de mogelijkheden van software en het ‘eruit’ halen wat ‘erin’ zit.

"Met mijn ervaring met Infraworks help ik jou uitblinken in civiele projecten"


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*