Architecten Cie Referentie hero
Architecten Cie. verlaagt beheerkosten ICT-infrastructuur

Architecten Cie.

Cie. in Amsterdam heeft de ICT-beheerkosten verlaagt door te migreren naar nieuwe Windows Server software en alle werkstations zoveel mogelijk te standaardiseren. Engineer Sander Moerman vertelt zijn praktijkervaringen.

Download PDF

Full service architectenbureau

Cie. is een architectenbureau dat de laatste jaren steeds meer projecten in het buitenland ontwerpt en begeleidt. Het bedrijf bestaat uit drie businessunits, te weten Architecten Cie. B.V., Cie Assist B.V. en Cie. International B.V., waar zo’n 50 mensen onder leiding van vier partners werken. Cie. verzorgt voor opdrachtgevers het gehele bouwproces, vanaf het eerste idee tot en met de oplevering, in samenwerking met alle stakeholders. Omdat zij proactief energetische, sociale en economische optimalisaties in de ontwerpen verwerken, halen die hoge LEED en BREEAM scores. Enkele actuele projecten waaraan de architecten en ingenieurs van Cie. werken zijn de masterplannen voor Vlasikha bij Moskou en Variante 200 bij Turijn, First in Rotterdam en de Rechtbank in Zwolle. “Wij werken steeds vaker aan grote internationale projecten”, vertelt Moerman. “Dat heeft uiteraard ook invloed op de ICT-infrastructuur en applicaties waarmee onze mensen dagelijks hun werk verrichten. Omdat ICT-beheer voor ons geen kernactiviteit is, hebben wij de uitvoering en verantwoordelijkheid daarvoor uitbesteed aan CAD & Company. Zij leveren hier namelijk alle Autodesk software en vier jaar geleden ook onze Microsoft serveromgeving. Sindsdien kijken wij samen met hen regelmatig naar mogelijke verbeteringen en besparingen op ICT-gebied.

Omdat ICT-beheer voor ons geen kernactiviteit is, hebben wij de uitvoering en verantwoordelijkheid daarvoor uitbesteed aan CAD & Company.

Anticiperen op marktveranderingen

Net als andere bureaus heeft Architecten Cie. tijdens de crisisjaren haar organisatie afgestemd op de veranderde marktsituatie. Onder andere door de projectmanagers, CAD/BIM-modelleurs en andere ondersteunende medewerkers onder te brengen in Cie Assist. “Vanuit Cie Assist werken wij tegenwoordig voor meerdere architectenbureaus, waarvan er inmiddels ook enkele in ons pand zijn gevestigd”, vervolgt Moerman. “Verder wordt er de laatste jaren vaker op projectlocaties en vanuit huis gewerkt. Op die veranderingen hebben wij ingespeeld door alle emailcommunicatie naar de cloud te verhuizen en onze werkplekken zoveel mogelijk te standaardiseren. Alleen het feit dat wij geen eigen mailserver meer hebben en met Office365 in de cloud werken, heeft al een flinke kostenbesparing opgeleverd. We hebben nu namelijk veel minder servers, softwarelicenties en back-upvoorzieningen nodig. Verder kan iedereen via de cloud makkelijker op elke werklocatie hun emails lezen en beantwoorden, dus ook vanuit huis. De projectdocumenten blijven voorlopig nog wel op onze eigen servers staan, mede vanwege de grootte van veel bestanden en modellen. Afhankelijk van de gemaakte afspraken worden die in onderhanden projecten vaak één keer per week geactualiseerd en met de betrokken partners gedeeld.

Standaardisatie werkplekken

Na het installeren van de nieuwste Microsoft serversoftware op bestaande hardware, is CAD & Company begonnen met het standaardiseren van de werkplekken. Die draaien allemaal onder Windows 8.1 met Office365, terwijl er verder onderscheid is gemaakt tussen ontwerpen en BIM/CAD. “Er wordt in toenemende mate vanuit onze opdrachtgevers gevraagd om een BIM op te zetten”, vervolgt Moerman. “Daarvoor gebruiken wij al jarenlang Autodesk Revit. In de fase daarvoor geven onze architecten hun eerste ideeën en concepten nog vorm met andere creatieve 3D-ontwerpsoftware. CAD & Company heeft eerst van beide werkplekconfiguraties één systeem ingericht om in de praktijk te testen en te finetunen. Daarna zijn gefaseerd alle computers opnieuw geïnstalleerd. Omdat de meeste hardware nog niet aan vervanging toe was, is in dit project vooral de software vernieuwd. Wij gebruikten nog een aantal XP-systemen die vanwege de aflopende ondersteuning op korte termijn een update nodig hadden. Verder krijgen wij via Office365 voortaan automatisch alle nieuwe functionaliteit ter beschikking. Voor onze medewerkers heeft die verandering amper gevolgen, omdat zij gewoon op de eigen computer en het bedrijfsnetwerk blijven werken. Wel kunnen zij met Office365 eenvoudiger thuis, op een tablet, of op hun smartphone, documenten bekijken en wijzigen.

Implementatie zonder downtime

Uit de ervaringen van Cie. blijkt dat het moderniseren van de serversoftware en standaardisatie van alle werkplekken tot interessante besparingen leidt, zonder dat nieuwe hardware nodig is. Door het migreren van alle emailcommunicatie naar de cloud en Office365, zijn namelijk minder licenties nodig, terwijl men eenvoudiger kan bij- en afschakelen als dat in projecten nodig is. Om de nieuwe ICT-infrastructuur en werkplekken optimaal te kunnen benutten, heeft Cie. ook nog de capaciteit van hun Internetverbinding vergroot. “CAD & Company heeft onze server-migratie en werkplekkenstandaardisatie gefaseerd uitgevoerd, om onze medewerkers daar zo min mogelijk last van te laten ondervinden. Daarom zijn alle bedrijfskritische servers tijdens weekenden en in de avonduren opnieuw geïnstalleerd, zonder enige productieve downtime. Terugkijkend is onze samenwerking met de ICT-specialisten van CAD & Company uitstekend verlopen, mede dankzij korte communicatielijnen. In de loop der jaren zijn zij voor ons een leverancier met steeds meer toegevoegde waarde geworden, waarmee wij prettig zakendoen. Zo maken wij sinds kort tevens gebruik van hun e-learning aanbod, om in kortere tijd extra medewerkers op te leiden in het BIMmen met Autodesk Revit. Dat werkt online zowel makkelijker als minder tijdrovend, in vergelijking met klassikale opleidingen.

Publicatiejaar: 2014

Wil je meer informatie ontvangen?
Neem contact met mij op.

"Jouw wens + mijn advies = winst in jouw ICT-processen"


adviseur IT
CAD & Company | Author