Jonge Poerink Conveyors

Reduceren van ontwerptijd voor maatwerkoplossingen met Inventor

Jonge Poerink Conveyors, gespecialiseerd in bochten en overnames in transportsystemen, heeft de ontwerptijd voor maatwerkoplossingen tot een minimum gereduceerd met Autodesk Inventor. Daardoor kunnen zij nu binnen een half uur aan klanten een nieuw 3D-ontwerp presenteren.

Innovators van transportefficiƫncy

Het in Borne gevestigde bedrijf Jonge Poerink Conveyors is al 80 jaar gespecialiseerd in het uitvinden van oplossingen voor de bochten en overnamepunten in interne transportsystemen. Deze levert men over de hele wereld aan klanten in de dranken- en voedingsmiddelenindustrie, farmaceutische industrie en logistiek. Enkele bekende Nederlandse klanten zijn Akzo Nobel, Campina en Peijnenburg. "Wij hebben een paar veelgevraagde transportoplossingen die voor elke klant met andere maatvoering moeten worden aangeboden en geleverd", vertelt engineer ing. Peter Neervoort. "Dat zijn onze bochttransporteurs en spiraaltorens, die wij lang met AutoCAD hebben ontworpen. Een paar jaar geleden zijn wij door de toenemende vraag naar 3D overgestapt op Autodesk Inventor. Sindsdien is gebleken dat het snel kunnen presenteren van een mooie 3D-visualisatie een positieve invloed heeft op de koopbeslissing bij klanten en dus ook onze business. Om nog sneller op klantaanvragen te kunnen reageren, zijn wij in Visual Basic een eigen applicatie gaan ontwikkelen om alle mogelijke ontwerpvarianten te parametriseren. Oftewel de doorlooptijd van een offerteaanvraag en daaropvolgende productievoorbereiding zo kort mogelijk te maken. Daar zijn wij met de hulp van CAD & Company bijzonder goed in geslaagd."

"Wij hebben een paar veelgevraagde transportoplossingen die voor elke klant met andere maatvoering moeten worden aangeboden en geleverd."

"Wij hebben de toepassingsmogelijkheden van iLogic voor het eerst gezien bij een andere klant van CAD & Company verderop bij ons in de straat."

iLogic in Inventor

De consultant van CAD & Company heeft Jonge Poerink Conveyors geadviseerd om in plaats van Visual Basic hun engineering te parametriseren met de programmeertaal iLogic, die vanaf versie 2012 met Inventor wordt meegeleverd. iLogic is gebaseerd op VB.NET en maakt het mogelijk om op vrij eenvoudige wijze varianten van Inventor ontwerpen te genereren. Dat kan zowel door de afmetingen automatisch te laten aanpassen, als bepaalde onderdelen in te wisselen voor alternatieven. Voor het ontwikkelen van uitgebreidere applicaties kan men aanvullend de Visual Studio Editor gebruiken. "Omdat wij al snel overtuigd waren van de enorme tijdsbesparing die daarmee te realiseren was, maar applicatieontwikkeling niet onze kernactiviteit is, hebben wij daarvoor een afstudeerder van de Universiteit Twente ingeschakeld. Hij heeft ons zo'n 1,5 jaar begeleid in het bouwen van een 'configuratietoepassing', waarmee wij vele malen sneller kunnen reageren op vragen van klanten. Als zij de offerte vervolgens in opdracht geven, kunnen wij uit het parametrische Inventor model ook veel sneller alle maten en materiaallijsten uittrekken die de productie nodig heeft."

Doorlooptijd minimaliseren 

Voor maatwerkbedrijven als Jonge Poerink Conveyors is de reactiesnelheid richting klanten een doorslaggevende concurrentiefactor. Verder moeten zij ook blijven innoveren om zich van concurrenten te kunnen onderscheiden. "Dankzij de combinatie van Autodesk Inventor, Vault en onze eigen iLogic applicatie, duurt het ontwerpen van klantspecifieke configuraties voor offertes in plaats van een halve dag nog geen half uur", concludeert Neervoort. "Als zo'n offerte order wordt duurt het voorbereiden van de productie ongeveer een halve dag, tegen vroeger zo'n drie dagen. Onze totale doorlooptijd tot aan productie is echt geminimaliseerd. Bij de productievoorbereiding bespaart een applicatie voor het automatisch genereren van plaatuitslagen veel tijd, omdat deze automatisch de detailtekeningen genereert met daarop alle gaten die de ponsmachines moeten maken. Die tool liet onze consultant van CAD & Company tijdens een dag begeleiding op locatie zien. Verder is het vrijwel onmogelijk om de efficiencyslag die wij hebben gemaakt te realiseren zonder een documentmanagementoplossing als Autodesk Vault. Deze software regelt namelijk automatisch dat alle onderdelen waaruit onze bochten en spiraaltorens bestaan snel en foutloos worden aangepast conform de opgegeven parameters. Handmatig wordt dat al snel een rommeltje met als onacceptabel risico kostbare fouten."

"Dankzij de combinatie van Autodesk Inventor, Vault en onze eigen iLogic applicatie, duurt het ontwerpen van klantspecifieke configuraties voor offertes in plaats van een halve dag nog geen half uur."

"Zo kunnen wij als klein Nederlands bedrijf op wereldniveau blijven mee concurreren om de efficiency van interne transportsystemen te verhogen, zoals wij al meer dan 80 jaar doen."

Meer tijd om te innoveren

Bij Jonge Poerink Conveyors gebruiken ze een vijftal Inventor 2012 licenties, inclusief AutoCAD Mechanical, Vault en de al genoemde 'sheetmetal' en iLogic applicaties. Een andere voordeel van hun in vergaande mate geautomatiseerde engineeringomgeving is het feit dat alle productkennis voortaan in het systeem ligt opgeslagen, in plaats van in de hoofden van een paar specialisten. Daardoor kan men flexibeler inspelen op fluctuaties in het aantal aanvragen. Het berekenen van de kostprijs voor klantspecifieke voorstellen gebeurt nog in een ander systeem. "Hoewel wij de laatste jaren al een grote efficiencyslag hebben gemaakt, worden de artikelnummers voor het berekenen van onze kostprijs nog handmatig in het ERP-systeem ingevoerd. Dat werk willen wij in de toekomst eveneens gaan automatiseren, zodra wij in de zomer van 2013 zijn overgestapt naar Epicor. Op die software is het totale Amerikaanse Ashworth Bros concern gestandaardiseerd, waar wij sinds 1995 deel van uitmaken. Alle tijd die op onze engineering en productievoorbereiding is bespaard, investeren wij in de productontwikkeling. Zo kunnen wij als klein Nederlands bedrijf op wereldniveau blijven mee concurreren om de efficiency van interne transportsystemen te verhogen, zoals wij al meer dan 80 jaar doen."