Stinis Referentie hero
Stinis optimaliseert productinformatiemanagement met Autodesk Vault

Stinis

Stinis is overgestapt van InnoCielo Meridian naar Autodesk Vault Professional voor het beheer van alle productinformatie, geïntegreerd met de ISAH ERP-software. Zowel in het hoofdkantoor in Krimpen aan de Lek, als in de Aziatische vestiging. Door de kennis en meer dan afgesproken inzet van CAD & Company heeft men nu een optimale IT-omgeving.

Download PDF

Container spreaders

Stinis is een familiebedrijf dat ruim 150 jaar geleden als smederij is gestart en met innovaties op het gebied van hijsgereedschappen is uitgegroeid tot een wereldspeler in container spreaders. De boeiende geschiedenis van Stinis illustreert hoe een klein lokaal metaalbewerkingbedrijf gepatenteerde hijsoplossingen heeft weten te ontwikkelen, die nu in alle grote havens en op schepen worden gebruikt voor het containeroverslag. In de jaren ’70 waren dat nog eenvoudige hijsjukken, met vier handmatig op de hoeken te bevestigen kettingen, maar tegenwoordig zijn er zelfs combinaties van volautomatisch werkende headblock en spreaders, die vier containers tegelijk kunnen verplaatsen. Stinis ontwikkelt en levert container spreaders voor elke toepassing, zoals een Autotwist Spreader, Semi-Automatic Spreader, Mobile Harbour Crane Spreader, Long-Twin Spreader, Overheight Spreader en Stinis Split Headblock. Omdat het snel lossen van containerschepen de rederijen veel geld kan besparen, onderscheidt Stinis zich met topkwaliteit systemen en een klantgerichte betrokkenheid waar veel bedrijven in andere marktsectoren van kunnen leren. “Wij zijn succesvol gegroeid dankzij meerdere zelfbedachte innovaties en productontwikkeling”, vertelt Project Engineer Mathieu de Vries. “Daarom is engineering een bedrijfskritisch proces. Vanuit onze toekomstvisie over de verwachtte bedrijfsgroei, hebben wij in de 70-er jaren al een slimme productstructuur en -nummering bedacht, die nog steeds leidend is voor het gebruik en beheer van al onze informatiesystemen.”

Integratie PDM en ERP

Net als veel bedrijven in de Nederlandse maakindustrie is Stinis begonnen met 2D-tekenen in AutoCAD met de Genius werktuigbouwkundige applicatie uit die tijd. Om alle CAD-tekeningen overzichtelijk te bewaren en weer snel te kunnen terugvinden, hebben de engineers jarenlang met AutoManager Workflow gewerkt. “Die keuze is eind jaren ’90 mede ingegeven door de aanschaf en implementatie van onze ISAH ERP-software”, vervolgt De Vries. “Destijds was dat bij ISAH namelijk de enige beschikbare CAD-integratie. Die oplossing, voor zo efficiënt mogelijk tekenen en alle engineeringinformatie automatisch importeren in ons ERP-systeem, maakte het mogelijk dat wij met een klein team veel konden ontwerpen en tekenen. Uiteindelijk groeide ons bedrijf door internationalisatie zo snel, dat het engineeringteam naar 18 mensen is uitgebreid. Voor de ontwikkeling van ons Split-Headblock® zijn wij voor het eerst in 3D gaan ontwerpen met Autodesk Inventor. De daaropvolgende verdere overgang van 2D-tekenen naar 3D-ontwerpen heeft geweldige verbeteringen voor de engineering opgeleverd, maar ook uitdagingen bij het productinformatiebeheer. De koppeling tussen Autodesk Inventor, InnoCielo Meridian (opvolger van AutoManager Workflow) en onze ISAH ERP-software werkte namelijk niet meer goed. Ondertussen hadden wij ook een Aziatisch kantoor in Singapore geopend, met behalve de regionale verkoopactiviteiten ook eigen engineering, productie en after-sales. Daardoor was onze integratie tussen PDM en ERP nog bedrijfskritischer geworden.”

Datasynchronisatie met Singapore

Om efficiënt te blijven werken en dus ook in Singapore alle beschikbare productinformatie te kunnen gebruiken, is Stinis op zoek gegaan naar een andere PDM-oplossing. Zij signaleerden na verloop van tijd namelijk steeds meer fouten in de datasynchronisatie, waardoor deze te onbetrouwbaar werd. Op advies van CAD & Company heeft Stinis voor Autodesk Vault Professional gekozen. “CAD & Company is al jaren onze leverancier voor de Autodesk-ontwerpsoftware en dankzij hun kennis en ervaring met datamanagement, een vertrouwde partner om de ontstane uitdagingen te helpen oplossen. Na vergelijking van alle functionaliteiten en een aantal testen, zijn wij dit voorjaar gemigreerd naar Autodesk Vault Professional. Dat is mede door een meer dan afgesproken inzet en commitment van de CAD & Company PDM-consultant prima verlopen. Behalve de al genoemde synchronisatie werkte het exporteren van onze informatie namelijk ook niet zo goed. Nu hebben wij een ideale combinatie voor zowel 3D-ontwerpen als datamanagement, van dezelfde leverancier, die betrouwbaar en snel synchroniseert met onze server in Singapore. Verder kunnen wij alle benodigde documenten eenvoudiger zoeken, printen en combineren tot een informatieset voor offerteaanvragen van uit te besteden werk. Tenslotte is de nieuwe oplossing ook nog eens veel goedkoper, omdat de synchronisatiefunctionaliteit standaard in Vault Professional zit en wij daarvoor dus geen aparte software hoeven aan te schaffen.”

CAD & Company is al jaren onze leverancier voor de Autodesk-ontwerpsoftware en dankzij hun kennis en ervaring met datamanagement, een vertrouwde partner om de ontstane uitdagingen te helpen oplossen

Optimale IT-omgeving

Om beter te kunnen anticiperen op het marktpotentieel in Azië, wordt in Maleisië momenteel een nieuwe grote fabriek gebouwd. Dat wordt na voltooiing het regionale hoofdkantoor, waar men straks ook realtime toegang moet hebben tot alle beschikbare productinformatie. “Door de overstap naar Autodesk Vault Professional en upgrade naar een nieuwe ISAH-versie, staat al onze bedrijf- en productinformatie voortaan in één uniforme Microsoft SQL database. Dat waren er voorheen altijd twee. Ook dat is een flinke verbetering die ons minder leveranciersafhankelijk maakt. In zijn totaliteit beheren wij nu zo’n 40.000 productitems en circa 150.000 documenten in Vault. Onze Long-Twin Spreader bestaat namelijk al uit enkele duizenden onderdelen. Als wij besluiten om werk uit te besteden krijgt de betreffende leverancier geen 3D-model, maar alleen de benodigde 2D-tekeningen en stukslijsten, omdat onze engineeringinformatie te waardevol is. Intern worden de modellen en tekeningen ook vaak door verkoop, inkoop, werkvoorbereiding en after-sales gebruikt. Daarom hebben wij ook voor hen Vault Professional licenties aangeschaft. De functionaliteit van de webclient, die andere bedrijven daarvoor inzetten, is voor de intensiteit waarmee wij Autodesk Vault gebruiken te beperkt. Wij benutten alle inbegrepen functionaliteit om zoveel mogelijk repeterende handelingen te automatiseren. Kijkend naar de toekomst dan kunnen wij met onze nieuwe PDM-ERP combinatie als het goed is weer jaren vooruit.”

Door de overstap naar Autodesk Vault Professional en upgrade naar een nieuwe ISAH-versie, staat al onze bedrijf- en productinformatie voortaan in één uniforme Microsoft SQL database. Dat waren er voorheen altijd twee. Ook dat is een flinke verbetering die ons minder leveranciersafhankelijk maakt

Publicatiejaar: 2012

Wil je meer informatie ontvangen?
Neem contact met mij op.

"Ik optimaliseer jouw proces met Autodesk Digital Prototyping & PDM-oplossingen"


adviseur industrie
CAD & Company | Author

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies. Meer informatie

Wij maken gebruik van cookies.
Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media.

Sluiten