arrow_drop_up arrow_drop_down
9 maart 2020 

CAD-ERP Connector, dé verbinding tussen engineering en productie

R&D, engineering en automatisering spelen een belangrijke rol in het succes van jouw organisatie. Hierin staan innovatie en productontwikkeling centraal. Innovatie start altijd met een idee/concept, waarin voorwaarden en eigenschappen worden vastgelegd.

Binnen CAD & Company passen wij het principe van éénmalig invoeren van gegevens toe. Hierbij wordt alles digitaal vastgelegd, waardoor we papierloos werken. Waar ik benieuwd naar ben; hoe is dat in jouw organisatie?

Hoe worden gegevens bij jou aangemaakt en beheerd?

Door innovatie en productontwikkeling ontstaan nieuwe of gewijzigde artikelen. Deze artikelen worden door R&D/engineering bedacht en aangemaakt binnen het 3D CAD & PDM-systeem. De praktijk wijst uit dat eigenschappen en artikelgegevens door andere afdelingen opnieuw worden ingevoerd. Informatie wordt vaak vanuit Excel-lijsten geknipt & geplakt of gewoon opnieuw ingeklopt.

Dit is een gevolg van verschillende systemen binnen jouw organisatie, zoals bijvoorbeeld 3D CAD, PDM en ERP. Tussen deze systemen bestaat vaak geen integratie. Het zijn dus afzonderlijke data-silo’s. Welke systemen worden er in jouw organisatie gebruikt en hoe is de situatie bij jou?

Gegevens vanuit één centrale bron (Single source of truth)

Door (artikel)gegevens vanaf de bron (R&D/ Engineering) in te voeren, en binnen één centrale bron te beheren, realiseer je een aanzienlijke verbetering van je proces. Artikelgegevens voer je éénmalig in; informatie overnemen of het proces onderbreken hoeft niet meer. Hiermee versnel je ontwerp- en doorlooptijd, voorkom je fouten en verhoog je de kwaliteit van data en productiviteit!

Hoe lossen wij dit voor je op?

CAD & Company heeft een historie met het koppelen naar verschillende ERP-systemen. Daarom hebben we besloten op basis van deze historie een standaard integratie te ontwikkelen. Omdat veel van onze klanten met Isah en Ridder IQ werken, hebben wij de CAD-ERP Connector voor Autodesk Vault Professional ontwikkeld. De connector beschikt daarnaast over een universele integratie, zodat we ook met andere ERP-systemen kunnen integreren.

Hoe werkt de CAD-ERP Connector?

De CAD-ERP Connector wordt door een statuswijziging (Work in Progress -> For Review -> Released) binnen Vault Professional gestuurd. Elke organisatie kent natuurlijk een goedkeuringsproces voor het vrijgeven van artikelen (inclusief tekeningen) voor het inkoop-, logistieke-, productie- of assemblageproces. Bij het ‘vrijgeven’ van het definitieve ontwerp, worden door de CAD-ERP Connector de betreffende artikelen aangemaakt óf bijgewerkt in het ERP-systeem. Inclusief alle eigenschappen die op R&D/engineering zijn ingevuld, zoals omschrijving, artikelnummer, materiaal, gewicht, etc.

Hieronder vind je een voorbeeld aan van de CAD-ERP integratie:

En bij het wijzigen van een artikel? Is het artikel ‘backwards compatible’ met eerder geleverde producten?

  • Is het qua form/fit/function uitwisselbaar? Dan worden de artikelgegevens in je ERP-systeem aangepast bij een wijziging.
  • Is het qua form/fit/function niet uitwisselbaar? Dan wordt het uiteraard een nieuw artikel!

Belangrijkste voordelen

De CAD-ERP Connector biedt jouw organisatie een flink aantal voordelen. Dit zijn de belangrijkste:

  • Integratie met je belangrijkste business systemen: 3D CAD, PDM en ERP.
  • Hergebruik van artikelgegevens vanuit R&D/engineering. Dit betekent minder administratie.
  • Verhogen van de kwaliteit van data.
  • Informatie is centraal in de organisatie beschikbaar.
  • Een gecontroleerd proces; synchronisatie van artikelen bij vrijgave/revisieverhoging.
  • Time-to-market wordt korter.
  • Faalkosten gaan omlaag.

Engineering data toegankelijk vanuit ERP

Wil je automatisch een PDF, DWF(x), DWG of STEP van het artikel zodra deze wordt goedgekeurd? En wil je deze direct beschikbaar hebben binnen je ERP-systeem? Dan is de Vault Publisher iets voor jou.

Hiermee ‘linken’ we (binnen het ERP) deze bestanden aan het artikel via de Vault Professional thin cliënt interface. De bestanden komen dus niet in je ERP-systeem, maar bekijk je via de Vault Professional thin cliënt.

Het grote voordeel hiervan is dat mensen die alleen met ERP werken (zoals inkoop, werkvoorbereiding, productie, etc.) ook direct de beschikking hebben over vrijgegeven grafische artikelinformatie.

Tot slot

De CAD-ERP Connector voor Autodesk Vault Professional is dé oplossing om ontwerp- en artikelinformatie te synchroniseren naar jouw ERP-systeem. Het is de verbinding tussen R&D, engineering, PDM en ERP. Hiermee bespaar je tijd, voorkom je onnodige administratieve handelingen & fouten én verhoog je de productiviteit!

Wil jij ook productiever worden door dit proces te automatiseren? Ik adviseer al ruim 14 jaar bij het optimaliseren van processen en hoe Autodesk oplossingen hierbij kunnen helpen. Wil je meer weten? Stel je vraag gerust hieronder of neem contact met mij op.

Reactie plaatsen

Meer kennis, tips en artikelen ontvangen? 

Cookiestatement