Een licentiebestand aanmaken en inladen voor multi-user licenties
21 juli 2022 
6 min. leestijd

Een licentiebestand aanmaken en inladen voor multi-user licenties

Als jouw bedrijf gebruik maakt van multi-user (netwerk) licenties moet je deze inladen in een licentieserver. De licenties staan verwerkt in een licentiebestand. Na de aanschaf of verlengen van je licentie moet je een nieuw licentiebestand aanmaken. Hiervoor heb je één maand te tijd. Ook moet je bij het uitkomen van nieuwe Autodesk software-versies, bij de aanschaf van een nieuwe Autodesk multi-user software en aanpassingen in je IT-omgeving (bijv. een nieuwe server) een nieuw licentiebestand genereren. In dit blog lees je een stappenplan voor het aanmaken en inladen van een licentiebestand.


De netwerklicentiemanager

Voordat je een licentiebestand aan gaat maken, moet je een netwerklicentiemanager hebben. Deze heb je nodig voor het gebruiken van multi-user licenties. Dit programma draait op jouw server. Hierin lees je het licentiebestand in. Dit programma heet LMTools Utility.

LMTools installeren / updaten

Controleer of de meest recente met de meest recente versie van LM-Tools is geïnstalleerd op de server. Zo niet, volg dan dit artikel over LMTools installeren, configureren of updaten in 10 minuten. Heb je LMTools al draaien en wil je weten welke versie jij hebt? Klik onder het kopje Help in het menu op About en er verschijnt een pop-up venster met jouw versie.

De versie van LMTools vind je door op 'Help' en vervolgens op 'About' te klikken.

De versie van LMTools

De gegevens van de server

Voor het aanmaken van een licentiebestand heb je een aantal gegevens van de server nodig. Deze vind je in de LMTools Utility op het tabblad Systems Settings. Deze gegevens zorgen ervoor dat het licentiebestand alleen op dit systeem kan draaien. Je hebt ze nodig bij het aanmaken van een licentiebestand. Het makkelijkst is om dit scherm open te laten staan. Zo heb je de gegevens altijd bij de hand. Ben jij niet bevoegd om een licentiebestand aan te maken? Stuur dan de Computer/Hostname en het Ethernet Address naar jouw contractmanager.

De benodigde gegevens van de server vind je in de LMTools Utility onder het tabblad System Settings.

Gegevens van de server

Je bent nu klaar om het licentiebestand aan te maken. Volg daarvoor de volgende stappen:

Stap 1: Inloggen op het licentiemanagementportaal

Je kan alleen een licentiebestand aanmaken als je Contract Manager bent. Log in op jouw Autodesk Account. Deze link brengt je direct naar de pagina om een licentiebestand te genereren.

Inloggen in het Autodesk account.

Inloggen op het licentiemanagementportaal


Stap 2: Kies het licentieservermodel

De eerste vraag in het licentiebestand generatie-overzicht is wat voor soort licentieservermodel je gebruikt. De Single Server optie genereert een licentiebestand om alle multi-user licenties op één server te laten draaien. De Redundant Servers optie genereert een licentiebestand om te draaien op meerdere servers die elkaars kopie zijn. De Distributed Server optie biedt de mogelijkheid om het aantal seats per licentie te verdelen over meerdere licentiebestanden voor meerdere servers. De meeste bedrijven maken gebruik van het Single Server model. Daarom ga ik daar verder op in in dit blog.

Kies het licentieservermodelKies het licentieservermodel

Stap 3: Servernaam en MAC adres opgeven

Na het kiezen van een servermodel moet je de servernaam en het server ID invullen. Deze vind je in de System Settings tab van de LMTools (zie hierboven over de gegevens van de server). Kopieer de Computer/Hostname en plak deze in het vakje Server name. Het Ethernet Address uit LMTools plak je in het vakje Server ID (MAC address). Klik daarna op het plusje bij Select and add products to this server.

Geef servernaam en MAC-adres op.Geef servernaam en MAC-adres op.

Stap 4: De multi-user licenties selecteren

Er verschijnt nu een overzicht van alle multi-user licenties op het account. Je kunt ze stuk voor stuk selecteren of kiezen voor select all. Heb je voor de Distributed Server optie gekozen? Dan kun je de seats hier verdelen. Na het selecteren, klik je op add selected. Let op: in de lijst zie je alleen de nieuwste versie van de software staan. De voorgaande versies worden automatisch meegenomen. Voorbeeld: je hebt een subscription AutoCAD-licentie. De nieuwste versie van AutoCAD is op dit moment 2023. Maar jij gebruikt nog 2018. Door de ‘Previous Version’ rechten wordt AutoCAD 2018 automatisch meegenomen in het licentiebestand. Wil je hier zeker van zijn? Laad het licentiebestand dan na het genereren in de licenseparser. Hier kun je precies zien welke software in je licentiebestand zit.

Selecteer de gewenste multi-user licenties.Selecteer de gewenste multi-user licenties.

Stap 5: Het licentiebestand aanmaken

Je krijgt nu een overzicht om alles te controleren. Klopt dit allemaal? Klik dan op Get license file. Let op: je kan drie keer per 12 maanden een licentiebestand aanmaken. Autodesk doet dit om oneigenlijk gebruik te voorkomen. Na deze drie keer wordt de functie geblokkeerd totdat de 12 maanden voorbij zijn. Maak dus alleen een licentiebestand aan als je deze goed gecontroleerd hebt.

Klik op Get license file.Klik op Get license file.

Stap 6: Het licentiebestand ontvangen

Je krijgt nu een overzicht met de inhoud van het licentiebestand. Je kunt dit overzicht direct opslaan of versturen naar het e-mailadres van bijvoorbeeld de systeembeheerder. Klik vervolgens op Send and close. Het licentiebestand is een *.lic-bestand. Je kunt de naam van het bestand aanpassen, maar de bestandsextensie moet altijd .lic zijn.

Licentiebestand ontvangenLicentiebestand ontvangen.

Stap 8: Licentiebestand inlezen in LMTools

Zet het licentiebestand in een map op de server. Plaats dit bestand in dezelfde map als het geïnstalleerde LMTools (C:\Autodesk\Network License Manager). Ga in de LMTools naar de Config Services tab. Vul hier het pad naar het (nieuwe) licentiebestand, naar het lmgrd.exe bestand en eventueel het debug log file in. Het lmgrd.exe bestand staat in de installatiemap van de LMTools. Het debug log file kun je gemakkelijk zelf maken door een leeg tekstbestand (.txt) te maken en de extensie te veranderen naar .log. Zet een vinkje bij de onderste twee blokjes start server at power up en use services en klik op save service.

Licentiebestand inlezen

Licentiebestand inlezen

Stap 9: Het licentiebestand activeren

Ga na het opslaan van de service naar het start/stop/reread tabblad. Klik hier op start server of op reread license file om het (nieuwe) licentiebestand in te lezen. In de onderste balk zie je of het licentiebestand is geactiveerd. Je kunt nu van start!

Het licentiebestand activeren

Het licentiebestand activeren

Stap 10: Software downloaden en installeren

Een uitleg over hoe je Autodesk software moet downloaden en installeren vind je in dit blog. Let wel op: bij multi-user licenties kunnen alleen de Contract Manager en de Software Coordinator software downloaden. Je kunt ook een deployment maken van alle programma’s. Deze kun je dan in één keer uitrollen over alle systemen via het netwerk. Hier komt nogal wat bij kijken en als het fout gaat ligt een groot deel van het werk stil. Een handleiding over deployments is na het openen van de Setup.exe linksonder bij installation help te vinden. Heb je liever dat één van onze specialisten dit optimaliseert en uitrolt binnen je bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Tot slot

Heb je nog vragen over het aanmaken van een licentiebestand? Of heb je een andere vraag? Bekijk dan onze meest gestelde vragen. Meer weten over het gebruik van jouw licenties? Lees één van de andere blogs over licentiebeheer.

Reactie plaatsen