Page content

article content

Error: “License checkout timed out. What do you want to do?”

Gemiddelde leestijd: 1,5 minuten 

Sinds het uitkomen van de 2020-versies van de Autodeskproducten krijgen sommige gebruikers de foutmelding “License checkout timed out. What do you want to do?”. Je krijgt twee opties: afsluiten met of zonder opslaan. Deze melding krijg je elke keer als je de software opstart. Zeer frustrerend natuurlijk, want nu kun je niet verder werken. Hoe los je dit probleem op? Autodesk heeft hier (nog) geen eenduidig antwoord op. In dit blog lees je meer over deze foutmelding en een mogelijke oplossing.

De oorzaak

De melding ziet er als volgt uit:

De oorzaak van de melding ligt bij de Autodesk Desktop Licensing Service. Deze draait niet of één van de bestanden is corrupt geraakt. Dit is een nieuwe service voor 2020-producten. Daarom krijg je deze melding alleen bij de nieuwste versie van de software.

Stappenplan: Hotfix voor de Autodesk Desktop Licensing Service

1. Open de Autodesk Desktop App. Deze vind je in de taakbalk en ziet er uit als een groen-blauwe ‘A’.

2. Open het tabblad ‘My Updates’.

3. Zoek de ‘Autodesk Licensing Service v9.0.3.46 – April 2019 Hotfix’ en klik op ‘update’. Je kunt de hotfix ook downloaden vanaf de Autodesk Knowledge Base. De licensing service krijgt dan de laatste update.

4. Herstart je werkstation.

5. Klik met je rechtermuisknop op de startknop van Windows en selecteer ‘Run’ (Uitvoeren).

6. Type ‘services.msc’ in het veld en klik op ‘OK’.

7. Het scherm met services wordt nu geopend. Vind onder de kolom ‘Name’ de service met de naam ‘Autodesk Desktop Licensing Service’. In de kolom ‘Status’ moet ‘Running’ staan. Staat dit er niet? Klik met de rechtermuisknop op de regel en klik op ‘Start’.

8. Klik met de rechtermuisknop op bovenstaande regel en selecteer ‘Properties’.

9. In het volgende scherm gebruik het drop-down menu bij ‘Startup Type’ om deze aan te passen naar ‘Automatic (Delayed Start)’.

10. Klik op ‘Apply’ en ‘OK’.

11. Start de Autodesk-software opnieuw op.

Probleem niet opgelost?

Heb je het stappenplan uitgevoerd, maar krijg je nog steeds de foutmelding? Of heb je andere vragen? Neem dan contact op met ons Service Center of bekijk één van de andere blogs over licentiebeheer.

Comment Section

0 reacties op “Error: “License checkout timed out. What do you want to do?”

Plaats een reactie


*