Page content

article content

InfraWorks 2020: What’s new

Gemiddelde leestijd: 3,5 minuten 

En opnieuw is er een versie van InfraWorks, ditmaal de jaarlijkse release (2020)! In dit blog lees je wat je kunt verwachten van deze nieuwe versie. De grootste veranderingen gaan over:

  • ArcGIS connector beschikbaar voor AHN
  • ArcGIS – Save Back mogelijkheid
  • Onderscheid maken met de Extend Schema Tool
  • Batch edits doorvoeren met Spreadsheet Based Edits of Structures
  • Verschillende kleuren aangeven voor ontgraven en aanvullen met Component Road Cut/Fill Material
  • Traffic Simulation zonder cloud-server

ArcGIS connector voor AHN

De ArcGIS connector is vanaf nu te gebruiken voor het eenvoudig inladen van de Nederlandse hoogtekaart, de AHN. Om de ArcGIS connector te kunnen gebruiken heb je een ArcGIS Online account nodig. Deze kun je gratis aanvragen via de site van ArcGIS. Als je beschikt over een Autodesk AEC Collectie kun je ook gebruik maken van een lopende actie van Autodesk en Esri om voor 12 maanden een betaalde licentie te krijgen van ArcGIS Online!

In InfraWorks kun je vanaf nu heel makkelijk een connectie maken met Esri ArcGIS Online en gebruik maken van alle openbare GIS data. Zoek hiervoor onder Public naar:

  • Ahn3 50: voor de AHN3, mits dekkend op de project locatie. Medio dit jaar is deze dataset landelijk dekkend.
  • Ahn2 50: voor de AHN2, altijd landelijk dekkend.
AHN3 - 50 cm maaiveld

AHN3 – 50 cm maaiveld

Daarna kun je de hoogte data makkelijk inladen door deze te typeren als Terrain. Let erop dat je de nieuwe hoogte data nog moet toevoegen aan het Ground Surface van InfraWorks en zichtbaar maken! In mijn vorige blog leg ik uit hoe je dit doet.

ArcGIS – Save Back

Met de juiste toegangsrechten kunnen gebruikers van InfraWorks vanaf nu hun wijzigingen/aanvullingen in het lokale model ook bewaren in de brondata via de ESRI Feature Service. Er is support voor ArcGIS Online en ArcGIS Enterprise. Dit is het eerste voorbeeld van een werkelijke ‘roundtrip’ van asset brondata (GIS) wat is voortgekomen uit de samenwerking tussen Autodesk en ESRI. Vanwege deze nieuwe mogelijkheid kan projectdata tussen ontwerp en GIS veel beter up-to-date worden gehouden. Ook kunnen vanaf nu AEC ontwerpers en engineers veel effectiever samenwerken met hun GIS collega’s.

 

Save back to ArcGIS

Save back to ArcGIS

Onderscheid maken met Extend Schema Tool

In mijn vorige blog heb ik dit ook al benoemd., maar ik wilde het nogmaals benadrukken. De Extend Schema Tool is een krachtige functie om nieuwe Feature Classes aan te maken die gebaseerd zijn op bestaande Features. Je kunt nu dus een eigen Model Structuur bouwen waarbij je onderscheid kan maken tussen bijvoorbeeld Hoogbouw en Laagbouw (Buildings) of Erftoegangswegen en Gebiedsontsluitingswegen (Roads).

BIM standaarden/levels vragen om meer variaties van attribuut en metadata. Deze nieuwe functie versimpelt het proces van het maken en managen van deze modellen. Zo wordt het nu mogelijk om in schets- en voorlopige ontwerpmodellen belangrijke metadata toe te voegen, te manipuleren en managen.

De nieuwe Feature Classes worden ook ondersteund door BIM360 Docs. Hiermee kan ook gezocht worden met de zoekfunctie in de online LMV viewer. Helaas lijken de custom attributen op dit moment nog niet mee te komen, maar wellicht wordt dit later aangepast.

Onderscheiden van laagbouw

Onderscheiden van laagbouw

Batch edits met Spreadsheet Based Edits of Structures

Een volledig nieuwe functie is het aanpassen van het analytisch model van een parametrische brug of tunnel én updaten vanuit een Excel spreadsheet! Hierdoor kunnen civiele ontwerpers die werken aan grote en complexe infrastructuur projecten vanaf nu meerdere wijzigingen (batch edits) in één keer doorvoeren. Dit levert zeker een flinke tijdsbesparing op.

Batch edits doorvoeren

Batch edits doorvoeren

Component Road Cut/Fill Material

Een kleine maar wel fijne nieuwe mogelijkheid is het automatisch inkleuren van het grondverzet bij een wegontwerp in het bestaande landschap. Zo kun je bijvoorbeeld een rode kleur instellen waar een ontgraving nodig is en een groene kleur bij een aanvulling. In een bestaand terrein met veel hoogteverschillen kan dit een krachtig visueel hulpmiddel zijn om over het voorlopig ontwerp te communiceren. Natuurlijk kon je de hoeveelheid van een grondverzet al bepalen via de Earthwork Quantities op Component Roads.

Ontgraven of aanvullen met kleur

Ontgraven of aanvullen met kleur

Traffic Simulation zonder cloud-server

Voorheen werd voor een Traffic Simulation een cloud-gebaseerde service gebruikt maar die is met deze nieuwe versie vervangen voor een lokale service die op de pc van de gebruiker draait. Traffic Simulation kun je gebruiken om voertuigbewegingen te simuleren en opstoppingen te analyseren. Dit kan voor wegontwerpers en verkeerskundigen een snelle manier zijn om meer inzicht te krijgen in mogelijke knelpunten in een nieuw te ontwerpen verkeerssysteem. Ook kunnen snel een aantal varianten worden geëvalueerd.

Traffic simulation zonder cloud-service

Traffic simulation zonder cloud-service

Conclusie

Het lijkt misschien een cliché maar opnieuw zien we de InfraWorks software meer volwassen worden. Het tempo waarin de ontwikkeling gaan is amper bij te houden maar voor wie op zoek is naar krachtige mogelijkheden om zijn ontwerpen snel te kunnen visualiseren en analyseren in de context van een realistisch bestaande omgeving heeft aan InfraWorks meer dan genoeg!

Tot slot

Wil je meer weten over de nieuwste functies van InfraWorks (en Civil 3D)? Meld je dan aan voor de OPEN AIR op 28 mei. Ik zie je daar graag! Heb je vragen? Reageer onder dit bericht of neem contact met ons op!

Comment Section

0 reacties op “InfraWorks 2020: What’s new

Plaats een reactie


*