Page content

article content

Multi-user licenties activeren op het netwerk

Gemiddelde leestijd: 4,5 minuten 

Bij het aanschaffen van een licentie kun je kiezen voor een single- of multi-user licentie. Een groot voordeel van multi-user licenties is dat je deze flexibel kunt inzetten. Stel je hebt tien mensen die in AutoCAD kunnen tekenen, maar er werken nooit meer dan drie mensen tegelijk aan. Dan heb je genoeg aan drie multi-user licenties, in plaats van tien single-user licenties. De licenties worden van een centrale server gehaald in plaats van hun eigen systeem. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Deze licenties staan verwerkt in het licentiebestand. Bij elke grote update, bijvoorbeeld van versie 2018 naar 2019, en bij de aanschaf van een nieuw programma met een multi-user licentie moet je een nieuw licentiebestand genereren. In dit blog lees je een stappenplan voor het activeren van de multi-user licenties.

Stap 1: De netwerklicentiemanager

Voor het activeren van multi-user licenties heb je de Netwerk Licentie Manager op je server nodig. Je leest het licentiebestand in met het programma LMTOOLS Utility. Controleer of dit programma al geïnstalleerd is op de licentieserver of download het van de Autodesk website. Het is voor de Autodesk 2019 versies noodzakelijk dat je over versie 11.16.2.0 beschikt. Een oudere versie kan namelijk problemen geven bij het starten van de software. Ben jij benieuwd over welke versie jij beschikt? Klik onder het kopje Help in het menu op About en er verschijnt een pop-up venster met jouw versie.

Autodesk versie in de netwerklicentiemanager

Stap 2: Systeeminstellingen van de server

De informatie die nodig is voor het genereren van het netwerk licentiebestand zie je in de LMTOOLS Utility op het tabblad System Settings. Deze informatie zorgt ervoor dat het licentiebestand alleen op dit systeem kan draaien. Laat dit venster open als je zelf een licentiebestand kunt genereren. Kun je dit niet zelf? Stuur dan de Computer/Hostname en het Ethernet Address naar jouw contractmanager.

Systeeminstellingen van de server

Stap 3: Inloggen op het licentiemanagementportaal

Log met jouw Autodesk Account in op manage.autodesk.com. Let op: dit moet het Autodesk Account zijn waarop de licenties zijn aangeschaft. Vaak worden licenties aangeschaft door jouw contractmanager.

Inloggen op het licentiemanagementportaal

Stap 4: Naar het licentiebestand generatie-overzicht

Op manage.autodesk.com vind je een productoverzicht van alle aangeschafte licenties. Klik in de linkerbalk op Generate Network License File. Je komt dan in het overzicht waar je het licentiebestand kunt genereren.

Het licentiebestand generatie-overzicht

Stap 5: Kies het licentieservermodel

De eerste vraag in het licentiebestand generatie-overzicht is wat voor soort licentieservermodel je gebruikt. De Single Server optie genereert een licentiebestand om alle multi-user licenties op één server te laten draaien. De Redundant Servers optie genereert een licentiebestand om te draaien op drie servers die samenwerken. De Distributed Server optie biedt de mogelijkheid om het aantal seats per licentie te verdelen over meerdere licentiebestanden voor meerdere servers. De meerderheid maakt gebruik van het Single Server model.

Kies het licentieservermodel

Stap 6: Servernaam en MAC address opgeven

Na het kiezen van een servermodel moet je de servernaam en het server ID invullen. Deze vind je in de System Settings tab van de LMTOOLS (zie stap twee). Kopieer de Computer/Hostname en plak deze in het vakje Server name. Het Ethernet Address uit de LMTOOLS plak je in het vakje Server ID (MAC address). Klik daarna op het plusje bij Select and add products to this server.

Servernaam en MAC address opgeven

Stap 7: De multi-user licenties selecteren

Nu verschijnt een overzicht met alle multi-user licenties op het account. Je kunt ze stuk voor stuk selecteren of kiezen voor select all. Heb je voor de Distributed Server optie gekozen? Dan kun je de seats hier verdelen. Na het selecteren, klik je op add selected. ‘Let op: in de lijst zie je alleen de nieuwste versie van de software staan. De voorgaande versies worden automatisch meegenomen. Voorbeeld: je hebt een subscription AutoCAD-licentie. De nieuwste versie van AutoCAD is op dit moment 2019. Maar jij gebruikt nog 2017. Door de “Previous Version” rechten wordt AutoCAD 2017 automatisch meegenomen in het licentiebestand. Wil je hier zeker van zijn? Laad het licentiebestand dan na het genereren in de licenseparser. Hier kun je precies zien welke software in je licentiebestand zit.

Selecteren van multi-user licenties

Stap 8: Get license file

Je krijgt nu een overzicht om alles te controleren. Klopt dit allemaal? Klik dan op get license file.

Get license file

Stap 9: Het licentiebestand ontvangen

Je krijgt nu een overzicht met de inhoud van het licentiebestand. Je kunt dit overzicht direct opslaan of versturen naar het e-mailadres van de systeembeheerder. Klik vervolgens op send and close. Het licentiebestand is een .lic file. Je kunt de naam van het bestand aanpassen, maar de bestandsextensie moet altijd .lic zijn.

Licentiebestand ontvangen

Stap 10: Licentiebestand inlezen in LMTOOLS

Zet het licentiebestand in een map op de server. Ik adviseer om dit bestand in dezelfde map te plaatsen als het geïnstalleerde LMTOOLS. Bij een standaardinstallatie staat dit op de volgende locatie: C:\Autodesk\Network License Manager. Ga in de LMTOOLS naar de Config Services tab. Vul hier het pad naar het (nieuwe) licentiebestand, naar het lmgrd.exe bestand en eventueel het debug log file in. Het lmgrd.exe bestand staat in de installatiemap van de LMTools. Het debug log file kun je gemakkelijk zelf maken door een leeg tekstbestand (.txt) te maken en de extensie te veranderen naar .log. Zet een vinkje bij de onderste twee blokjes start server at power up en use services en klik op save service.

Licentiebestand inlezen

Stap 11: De multi-user licenties activeren

Ga na het opslaan van de service naar het start/stop/reread tabblad. Klik hier op start server of op reread license file om het (nieuwe) licentiebestand in te lezen. In de onderste balk zie je of het licentiebestand is geactiveerd. Ben je benieuwd naar de status en inhoud van het licentiebestand? Dan kun je deze controleren in het tabblad server status bij perform status enquiry. Je kunt nu van start! In de LMTOOLS kun je nog nog veel meer inregelen voor optimaal gebruik. Bij de installatie wordt een handleiding van 272 pagina’s meegeïnstalleerd in de installatiemap.

Licenties activeren

Stap 12: De software downloaden en installeren

De software voor multi-user licenties kun je alleen downloaden vanaf het Autodesk Account van de contractmanager. Dit, omdat het softwarebeheer voor dit soort licenties vaak centraal wordt geregeld. Je kunt de software hier het beste downloaden met de optie browser download. Deze kun je dan op elk systeem verdelen, uitpakken, installeren en activeren. Het verstandigste is om een deployment te maken van alle programma’s. Deze kun je dan in één keer uitrollen over alle systemen via het netwerk. Hier komt nogal wat bij kijken en als het fout gaat ligt een groot deel van het werk stil. Een handleiding over deployments is na het openen van de Setup.exe linksonder bij installation help te vinden. Heb je liever dat één van onze specialisten dit optimaliseert en uitrolt binnen je bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Software downloaden en installeren

Cloudservices toekennen

Cloudservices, zoals Fusion360, InfraWorks en renderen in de cloud, zijn gebonden aan een gebruiker. Het koppelen van gebruikers aan cloudservices gaat op dezelfde manier als het koppelen van single-user licenties. Ben jij benieuwd hoe dit moet? Lees dan het blog: single-user licenties activeren voor de gebruikers. Heb jij nog vragen over het toekennen van cloudservices of het activeren van multi-user licenties? Laat dan een reactie achter onder dit blog of neem contact met ons op.

Comment Section

0 reacties op “Multi-user licenties activeren op het netwerk

Plaats een reactie


*