Page content

article content

De nieuwe manier van licenties toekennen: New View vs. Classic View

Gemiddelde leestijd: 3 minuten 

Een tijdje geleden heeft Autodesk de nieuwe ‘User Management’ geïntroduceerd: de New View. De New View is een nieuwe manier om single-user licenties aan gebruikers toe te kennen. Ben je recentelijk met een nieuwe single-user licentie gestart? Dan kun je al gebruik maken van de New View. Voor bestaande single-user licenties wordt het Autodesk-account geleidelijk omgezet naar de New View. Tegelijk met de invoering van de New View, schakelt Autodesk ook over naar een nieuwe vorm van het activeren van licenties. Waar je eerst een serienummer en product key nodig had, hoef je nu alleen nog maar in te loggen met je Autodesk-account. Dit noemt Autodesk de ‘Sign In -activatie. In dit blog lees je er meer over.

Classic View

In de Classic View ken je per contract een licentie aan een gebruiker toe. Deze manier van toekennen wordt beschreven in het blog “Single-user licenties activeren voor gebruikers”. De gebruikers zijn dan verbonden aan een contract. Als het contract verloopt, kunnen de gebruikers geen gebruik meer maken van hun software. Het is lastig om een overzicht te genereren met wie welke software gebruikt. Je kan eventueel filteren op contract, maar ook dat is onoverzichtelijk. Gelukkig is dit beter in de New View.

New View

In de New View hoef je gebruikers niet te koppelen aan een contract. Zolang je genoeg licenties hebt, kunnen de gebruikers de software gebruiken. Je kan ook in één oogopslag zien hoeveel seats van een bepaalde software je nog beschikbaar hebt. Ongeacht over hoeveel contracten deze seats verspreid zijn. In de New View kun je licenties op twee manieren toekennen: per gebruiker en per product. In het stappenplan hieronder leg ik je de verschillende manieren uit.

New View: Licenties toekennen

Het onderstaande stappenplan kan alleen worden uitgevoerd door de Contract Manager of Software Coordinator.

1. Log in met jouw Autodesk Account op manage.autodesk.com. Dit is het Autodesk Account waar je aangeschafte licenties kunt registreren.

2. Klik links in de kolom op ‘User Management’. Vervolgens kun je kiezen voor ‘By User’ of ‘By Product’. Via ‘By User’ kun je per gebruiker aangeven welke software hij of zij mag gebruiken. Via ‘By Product’ kun je per product aangeven welke personen hier gebruik van mogen maken. In dit stappenplan gebruiken we ‘By Product’. Dit geldt alleen voor de licenties die al gebruik maken van de Sign In-activatie. Voor alle andere software kies je ‘Classic User Management’.

3. In dit scherm zie je alle software die nog te verdelen is. Ook zie je direct hoeveel seats er nog beschikbaar zijn en hoeveel gebruikers de software al toegekend hebben gekregen. Klik op de software die je wilt toekennen.

4. Je ziet nu een lijst met welke gebruikers al toegang hebben tot deze software. Daaronder staat een knop ‘Assign users’. Als er geen seats meer beschikbaar zijn is deze knop grijs. Haal dan eerst een seat weg bij een andere gebruiker.

5. Om een seat te verwijderen klik je in de regel van de betreffende gebruiker op de drie puntjes. Vervolgens kies je ‘Remove access’.

6. Klik nu op ‘Assign users’ om een seat toe te kennen. Bovenaan staat hoeveel seats van dit product je nog toe kan wijzen. Klik op het vak waarin staat ‘Enter names and emails’. Als je al gebruikers hebt aangemaakt, verschijnen deze er onder. Klik op het plusje voor hun naam om ze een seat toe te wijzen. Staat de gebruiker nog niet in de lijst? Maak dan een nieuwe aan. Type hiervoor de volgende tekst in het tekstvak: voornaam, achternaam, emailadres. Meerdere gebruikers kun je scheiden met een ‘; . Als je gebruikers al hebt aangemaakt in de Classic View moet je ze hier opnieuw toevoegen. Deze lijst kan niet worden gekopieerd.

7. Klik op ‘Assign users’ en de seats zijn aan de gebruiker(s) toegekend.

 

Sign In-activatie met New View

Autodesk past geleidelijk de activatiemethode voor de single-user subscription licenties aan. Hoe weet je of jouw licenties al zijn aangepast?

1. Ga naar manage.autodesk.com.

2. Klik op ‘Billing & Orders’ en vervolgens op ‘Contracts’.

3. Je ziet nu al je contracten. Klik op een contract. Onder ‘Included in contract’ zie je de licenties van dit contract. Staat er onder ‘Activation’ de tekst ‘Sign in’? Dan werken deze licenties met de Sign In-activatie. Zie je een serienummer en product key? Dan activeer je deze licenties nog op de oude manier. In beide gevallen moet de licentie wel aan de gebruiker zijn toegekend.

 

Problemen na de omschakeling

Het omschakelen naar de Sign In-activatie kan voor problemen zorgen. Dit merk je bij het opstarten van de software. Je kan de software dan niet gebruiken. Sommigen krijgen zelfs een foutmelding. Dit is natuurlijk erg vervelend, maar gelukkig snel op te lossen. Controleer eerst met het bovenstaande stappenplan of de licentie wel goed is toegekend aan de gebruiker. Werkt de software dan nog niet? Neem gerust contact op met ons Service Center. Wil je meer weten over het gebruik van jouw licenties? Lees één van de andere blogs over licentiebeheer.

Comment Section

0 reacties op “De nieuwe manier van licenties toekennen: New View vs. Classic View

Plaats een reactie


*