Single-user licenties activeren voor gebruikers
Gemiddelde leestijd: 3,5 minuten
Single-User licenties van Autodesk moet je tegenwoordig toekennen aan de gebruikers van de software. Je kunt AutoCAD of andere programma’s niet meer alleen activeren met het serienummer. Autodesk heeft hiervoor gekozen als extra beveiliging tegen diefstal en het kwijtraken van de licenties. Dit biedt ook meer flexibiliteit in de distributie van de software onder de werknemers. In dit blog leg ik stapsgewijs uit hoe je licenties toekent aan de gebruikers. Ook lees je hoe je de software daadwerkelijk kunt downloaden en activeren. Is het programma nog niet toegekend, maar wel geïnstalleerd? Dan verschijnt de melding: ‘contact your administrator to request permission to use this product‘. Volg dan alleen de eerste vijf stappen.
Voordat je begint met het stappenplan is het belangrijk om te weten dat stap 1 tot en met 5 alleen kan worden uitgevoerd door de Contract manager of Software Coördinator.
Stap 1: Inloggen op het licentiemanagementportaal
Log in met jouw Autodesk Account op manage.autodesk.com. Dit is het Autodesk Account waar je aangeschafte licenties kunt registreren.
Stap 2: Naar het gebruikersoverzicht
Op manage.autodesk.com vind je een productoverzicht van alle aangeschafte licenties. Klik op User Management in de linkerkolom. Je komt dan in het overzicht van alle geregistreerde gebruikers van de software.”
Stap 3: Nieuwe gebruiker(s) toevoegen
Staat de gebruiker nog niet in de lijst? Dan kun je deze toevoegen door te klikken op +add. Vul het e-mailadres en de voor- en achternaam van de gebruiker in. Je kunt meerdere gebruikers tegelijk toevoegen door te klikken op add another user. Of importeer een lijst met gebruikers via de bulk add functie. Heeft een gebruiker nog geen Autodesk account? Dan wordt dit account direct automatisch aangemaakt. De gebruiker ontvangt dan een e-mail met een tijdelijk wachtwoord.
Let op! Autodesk-accounts zijn persoonsgebonden. Daarom moeten ook de e-mailadressen van de gebruikers persoonsgebonden zijn. Heet de gebruiker John Doe, dan moet het e-mailadres van zijn Autodesk-account dit ook weergeven. Bijvoorbeeld j.doe@bedijfsnaam.nl, john@bedijfsnaam.nl of john.doe@bedijfsnaam.nl. Voor gebruikers zijn e-mailadressen als tekenaar@bedijfsnaam.nl of stagiair@bedijfsnaam.nl dus niet toegestaan.
Stap 4: Software koppelen aan een gebruiker
Klik na het toevoegen van de gebruiker op edit access. Hier kun je de software koppelen aan de gebruiker. Je kunt een programma ook aan meerdere gebruikers tegelijk koppelen. Vink dan de gebruikers aan die de software moeten ontvangen en klik bovenin op actions. Klik in het drop-down menu dat verschijnt op edit access.
Stap 5: De software toekennen
Er verschijnt een venster met het totaaloverzicht van de software per contractnummer en het aantal beschikbare seats. Vink assign aan om de software toe te kennen. Heb je dit aangevinkt? Dan zie je dat er direct bij seats available één seat wordt afgetrokken. Bij de assignments krijg je een uitklapmenu. Hier bepaal je welke cloudservices de gebruiker mag gebruiken. In de meeste gevallen kun je ze allemaal aan laten staan. Bij sommige cloudservices, zoals rendering in de cloud, worden kosten in de vorm van cloud credits berekend. Klik onderaan op save als je alles heb ingesteld.
Stap 6: De software downloaden
De gebruiker ziet de software nu staan op zijn of haar eigen Autodesk Account door in te loggen op manage.autodesk.com. Klik in de linkerkolom op Products & Services en vervolgens op all Products & Services. Je ziet nu je software staan. Je downloadt de software door rechts naast het product op downloads te klikken. Om de software uit een Industry Collection te downloaden moet je eerst de regel van de Collection uitklappen. Klik vervolgens op view all included items. Hier kan je stuk voor stuk de software downloaden die je wilt gebruiken.
Stap 7: Downloadopties
Na het klikken op de download knop verschijnt er een overzicht met alle installaties en versies die bij het programma horen. In plaats van te klikken op Install Now raden wij aan om onder de View All knop te kiezen voor browser download. Deze optie download eerst het volledige pakket, voordat het begint te installeren. Bij de andere opties begint het downloaden en installeren tegelijkertijd. Hierbij kunnen sommige onderdelen geblokkeerd worden door de firewall of virusscanner en de installatie mislukken. Meer informatie over het downloaden, installeren en activeren is te vinden in de blog ‘Autodesk software installeren, activeren en up-to-date houden’.
Foutmelding: Contact your administrator to request permission to use this product
Probeert iemand de licentie te activeren zonder toekenning? Dan verschijnt de melding: contact your administrator to request permission to use this product. Volg dan stap 1 tot en met 5 van bovenstaand stappenplan. Door de filters te gebruiken in het gebruikersoverzicht kun je precies zien wie gebruik maakt van welke licenties. Als contractmanager zie je nu precies welke software er is aangeschaft, tot wanneer de licenties geldig zijn en wie de gebruikers van de software zijn. Je hoeft je dus niet meer druk te maken dat de serienummers in verkeerde handen kunnen vallen. Bovendien kan je op deze manier snel je licenties intrekken en omzetten naar andere gebruikers.
Tot slot
Je weet nu hoe je Single user licenties activeert en toekent aan gebruikers. Is het toch niet gelukt of heb je nog andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op!
Comment Section
0 reacties op “Single-user licenties activeren voor gebruikers”