VR, AR en MR, wat zijn de verschillen?
23 januari 2017 
2 min. leestijd

VR, AR en MR, wat zijn de verschillen?

De virtuele beleving wordt steeds prominenter in ons leven. Ontwikkelingen in zowel hardware als software hebben ervoor gezorgd dat de mogelijkheden in virtuele beleving een enorme vlucht hebben genomen. Zeker ook voor zakelijk gebruik. Het is namelijk ideaal om een nog niet geproduceerd product, of niet gebouwd gebouw, te ervaren. Vaak krijgen wij de vraag naar een “gave virtuele beleving met een bril”. Dat er veel keuze is in types virtuele belevingen is nog niet zo bekend. In dit blog lees je de verschillen tussen VR, AR en MR.

Van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) hebben veel mensen wel gehoord. Denk aan hoe Google data projecteert met Google Glass, of hoe de Oculus Rift de gebruiker een beleving in de virtuele wereld biedt. Met de komst van de Microsoft Hololens is er ook Mixed Reality (MR) bij gekomen.

Virtual Reality (VR)

Van de drie verschillende reality’s is VR het makkelijkst uit te leggen. De gebruiker heeft een bril op die volledig is afgesloten. Hij bevindt zich in een wereld die volledig uit digitale (3D) modellen bestaat. Deze 3D-modellen kunnen uit allerlei bronnen komen zoals Autodesk Revit, Sketchup of zelf gemodelleerd. Met een game engine zoals Unreal Engine of Autodesk Stingray en een stuk programmeren kan een virtuele realiteit opgezet worden.

Augmented Reality (AR)

AR en MR liggen qua beleving dichter bij elkaar. Bij AR kijk je door een scherm of bril naar de werkelijkheid en wordt de data (informatie of 3D) er overheen geprojecteerd. Een recent voorbeeld is de Dino app van Albert Heijn. Bekender zijn de apps waarin 3D-modellen met bijbehorende marker te bekijken zijn. De marker wordt door de software herkend en projecteert in het scherm het 3D-model op de marker.

Een mooi voorbeeld op gebied van infrastructuur is het projecteren van een nieuw te bouwen viaduct op de werkelijkheid, zoals onze specialist civiel, John, dat heeft laten zien in een korte video.

Mixed Reality (MR)

MR is een techniek die bekender is door het uitbrengen van de Hololens van Microsoft. Het verschil met AR is dat de werkelijke omgeving gescand wordt en als 3D-omgeving gaat werken. De 3D-modellen die je zelf toevoegt kun je in de werkelijke 3D-omgeving plaatsen. Niet als ‘overlay‘ zoals bij AR, maar echt in een 3D-omgeving. Je kunt vervolgens om het model heen lopen en de ‘digitale maquette‘ van alle kanten bekijken. Wij hebben dit onlangs met de Erasmusbrug gedaan, zoals je in onderstaande video kunt bekijken.

Google Cardboard is geen Virtual Reality

De term Virtual Reality wordt niet altijd goed gebruik. Bij een Google Cardboard is eigenlijk niet echt sprake van een Virtual Reality. In een dergelijk beleving gebruik je 360° beeldmateriaal en geen 3D modellen. Dit staat volledig los van VR, AR of MR, waar wél gebruik gemaakt wordt van 3D modellen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een Google Cardboard geen interessante toepassing kan zijn.

Tot slot

Wil je meer weten? Neem dan gerust even contact op, we denken graag met je mee.

Reactie plaatsen